ICA - det nya FRA?

Det ska bli mycket intressant att se hur starka reaktionerna blir på ICA:s kartläggning av kundpreferenser. Privata företag har under lång tid samlat in information om medborgarna och kartlagt vanor och beteenden. Det är bara bra att de nu öppet visar hur de använder informationen. Vi ser allt tydligare konturerna av det Minority Report-samhälle som forskaren Karl Palmås brukar skriva tankeväckande (och språkligt sett något svårtillgängliga) inlägg om på utmärkta bloggen 99, our 68.

Eftersom min partner har ICA-kort och vi ofta äter tillsammans har jag kunnat se mitt eget liv speglas i ICA:s reklamutskick. Det var obehagligt. Det ekonomiska systemets tilltagande kolonisering av livsvärlden, för att tala med filosofen Jürgen Habermas, är ett minst lika stort problem som det politiska systemets intrång. Men medan det politiska systemets koloniseringsförsök (med all rätt) väcker liberala ryggmärgsreaktioner, passerar det ekonomiska systemets attacker vanligtvis under den liberala radarn. Förmodligen eftersom det liberala medvetandet inte förmår se det privata näringslivets systemiska karaktär.

Det är därför högst osannolikt att vi kommer att få se några demonstrationer eller manifestationer mot ICA. Det kommer alltid att vara mer provocerande när tjänstemän i den demokratiska rättstaten kontrollerar medborgarna än när de osynliga byråkraterna i det ekonomiska systemet gör det. Tyvärr.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Annat läsvärt: YimbyGBG

Kommentarer

  1. Du tycker inte att det är en viss skillnad jmf med FRA-lagen här, iom att det är frivilligt att ha ICA-kort och dessutom att vara med i den här rabatt-chansen (så som jag förstod det på vice VD i SVD:s artikel)? Jag blev personligen jätteglad att se rabatterna, då får jag äntligen direkt nytta av den information jag ändå vet att de samlar om mina inköp. Det ger förvisso inte jättestor skillnad på alla köp, men det känns som en väldigt trevlig gest att de visar sitt engagemang i kunden i denna aspekt mer öppet.

    SvaraRadera
  2. @ mikeal: Visst finns det stora skillnader. Min jämförelse gäller framför allt ur ett mer övergripande samhällsperspektiv.

    Nyttoargument finns för alla sorters övervakning, vare sig det gäller FRA, CCTV eller ICA. Det är också viktigt att skilja ett företags eller en förvaltnings "engagemang" i sina klienter från ett mellanmänskligt engagemang, medborgare emellan.

    SvaraRadera
  3. Jag kan faktiskt inte se någon nackdel alls med att få personlig reklam och erbjudanden bara på det som faktiskt intresserar mig själv.

    Vill jag inte vara med om det så är lösningen enkel. Sluta använda ICA-kortet.

    Jag förmodar att ICA dessutom skulle informera ifall informationen såldes vidare. Vilka som nu skulle vara intresserade, inte skulle de väl sälja så nyttig information till sina konkurenter, eller?

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om jag ska vara fullständigt ärlig att den här kritiken blir lite tramsig och drar ett löjets skimmer över hela debatten om personlig integritet. Tyvärr kan det nog få motsatt effekt, folk riskerar att uppfatta hela debatten om integretetsfrågor som fånig om det får dessa proportioner.

    För det första är det som sagt högst frivilligt att överhuvudtaget välja att skaffa ett ICA-kort. Man kan dessutom välja att inte vara med i det här systemet och använda sitt kort "som vanligt". Informationen om detta har dessutom var väldigt tydlig och bra, bland annat genom direkta brev till kortinnehavarna.

    För det andra; Jag brukar inte "försvara ett fel med ett annat", men även om man nu skulle tycka att denna "kartläggning" som det kallas är negativ, så loggas man ju överallt annars också. Den stora skillnaden som jag ser det är att ICA åtminstone låter kunderna dra nytta av den information dom samlar in om oss.

    Är man paranoid över kartläggning får man nog tyvärr låta bli att betala med kort överhuvudtaget och ta ut pengar i bankomaten. Även där kan visserligen en viss kartläggning ske genom att notera var och när du tagit ut vilket belopp. Att betala med Visakort eller skaffa bonuskort hos Stadium, COOP eller någon annan kedja är inte ens att tänka på, eller att låna film (på ditt personnr) i videobutiken.

    Jag ser inte detta på något sätt som integretetskränkande (folk ser ju t.ex. ändå vad jag handlar i butiken...) och jag tycker att ICA har visat stor respekt för den genom att klart och tydligt informera om hur man väljer bort detta erbjudande. Visserligen kan man ha en diskussion om aktivit val hade varit bättre, men det står trots allt i avtalet man skriver under i samband med ansökan, och man har dessutom fått skriftlig information inför starten.

    Min kommentar blev visst ett helt inlägg, jag får väl be om ursäkt för det!

    SvaraRadera
  5. anonym1-2: Ni har helt rätt i att det är en högst subjektiv fråga om man uppskattar ICAs initiativ eller ej. Samtidigt kan ju faktiskt era resonemang sägas illustrera det som är min poäng - att det ekonomiska systemets interventioner inte uppmärksammas eller "känns" av det kapitalistiska subjektet på samma sätt som det politiska systemets kolonisering. Men det var bara en tanke.

    Tack för era kommentarer men använd gärna någon pseudonym, det underlättar samtalet. :)

    SvaraRadera
  6. Men hallå, det råder fri prissättning här i landet. Det går alldeles utmärkt att lämna rabatt utan speciella kortsystem.

    Sen är ICA-kortet förstås inte helt frivilligt, då skulle ingen skaffa det. Jag skaffade det för att få handla med självskanning och därmed slippa kö. Vem vet vilka "förmåner" som binds upp till kortet i framtiden.

    Argumentet att ICA är så trevliga och sjyssta ger jag inget för. Vänd på det istället, vad finns det för skydd mot att någon iofs jättetrevlig ICA-chef säljer personliga data till exempelvis något främlingsfientligt parti? Är det okej, och om inte, vad är det som hindrar förutom att ICA-folket är sjyssta och trevliga?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes